Dziecko z niedosłuchem w przedszkolu i w szkole

Marmed - Aparaty Słuchowe - Badanie Słuchu - Dziecko w przedszkolu

Niedosłuch to częściowe ograniczenie zdolności słyszenia dźwięków, wynikające z uszkodzenia struktur ucha, nerwu przedsionkowo — ślimakowego lub ośrodków przetwarzania słuchowego w mózgu. U dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym niedosłuch może znacząco wpływać na rozwój językowy, umiejętności komunikacyjne oraz naukę, prowadząc do trudności w zrozumieniu mowy, przyswajaniu wiedzy, nawiązywaniu relacji społecznych i budowaniu samooceny. Aby zapewnić dzieciom z ubytkiem słuchu równy dostęp do nauki i pełną integrację z rówieśnikami, konieczne jest wdrożenie odpowiednich strategii wsparcia, dostosowanych do ich potrzeb.

Wpływ niedosłuchu na rozwój dziecka

Niedosłuch może mieć bardzo negatywny wpływ na rozwój dziecka — językowy, społeczny, emocjonalny i edukacyjny. Stopień i charakter tego wpływu zależą od poziomu niedosłuchu, momentu jego wystąpienia oraz wdrożenia odpowiedniego wsparcia. 

  • Opóźnienia w nauce mowy. Dzieci z niedosłuchem mają trudności w przyswajaniu nowych słów, rozwoju słownictwa oraz budowaniu gramatycznie poprawnych zdań. 
  • Problemy z rozumieniem mowy. Niedosłuch utrudnia odbiór pełnych wypowiedzi, zwłaszcza w hałaśliwym środowisku, co przekłada się na trudności w zrozumieniu poleceń i rozmów.
  • Zaburzenia artykulacji. Brak wyraźnego odbioru dźwięków może prowadzić do nieprawidłowej wymowy i ograniczonej ekspresji werbalnej.
  • Izolacja i wycofanie. Problemy z komunikacją utrudniają nawiązywanie i utrzymywanie relacji z rówieśnikami, co sprzyja poczuciu osamotnienia.
  • Dzieci z niedosłuchem mogą mieć trudności z interpretowaniem sygnałów niewerbalnych, takich jak ton głosu czy mimika, co komplikuje interakcje społeczne.
  • Problemy z integracją. W grupie rówieśniczej dziecko może czuć się inne lub niezrozumiane, co wpływa na jego uczestnictwo w życiu grupy.
  • Niska samoocena. Ograniczenia w komunikacji mogą obniżać pewność siebie dziecka, które może postrzegać siebie jako gorsze od innych.
  • Brak zrozumienia ze strony otoczenia oraz trudności w komunikacji mogą prowadzić do częstszego odczuwania frustracji i napięcia.
  • Czasami dzieci z niedosłuchem wyrażają swoje emocje poprzez buntownicze zachowanie lub zamknięcie w sobie.
  • Trudności w nauce. Problemy z odbiorem mowy wpływają na przyswajanie wiedzy, zwłaszcza w zakresie języka i komunikacji. Dziecko może mieć trudności z czytaniem, pisaniem i rozumieniem instrukcji.
  • Utrudniony odbiór informacji werbalnych wymaga od dziecka większego wysiłku. Może to prowadzić do szybszego zmęczenia i problemów z koncentracją i uwagą.
  • Opóźnienia w osiągnięciach szkolnych. Bez odpowiedniego wsparcia dziecko może mieć trudności z nadążaniem za rówieśnikami.

Im wcześniej zostanie rozpoznany niedosłuch, a co za tym idzie, wdrożone leczenie i wsparcie, tym większe szanse na zminimalizowanie jego wpływu na rozwój dziecka. Terapia słuchowa, logopedyczna oraz wykorzystanie technologii wspierających, takich jak aparaty słuchowe czy implanty ślimakowe, mogą skutecznie poprawić funkcjonowanie dziecka. Współpraca specjalistów, rodziców i nauczycieli odgrywa kluczową rolę we wspieraniu rozwoju dziecka z niedosłuchem.

Dziecko z niedosłuchem. Wsparcie w przedszkolu

  • Dostosowanie środowiska. Zastosowanie materiałów wygłuszających, takich jak dywany czy panele akustyczne, aby redukować echo i hałasy, które mogą utrudniać odbiór dźwięków. Dziecko powinno siedzieć blisko nauczyciela, z dobrym widokiem na jego twarz, aby mogło korzystać z czytania z ruchu warg.
  • Komunikacja. Nauczyciel powinien mówić powoli, wyraźnie i w sposób zrozumiały. Może korzystać z obrazków, piktogramów, gestów i mimiki w celu ułatwienia zrozumienia komunikatu. Kontakt wzrokowy przed rozpoczęciem wypowiedzi pomaga dziecku skoncentrować się. Ważne jest, aby nauczyciel powtarzał lub formułował inaczej swoje wypowiedzi, jeśli dziecko ich nie zrozumie.
  • Metody pracy. Aktywności łączące różne zmysły — wzrok, słuch i dotyk — pomagają w lepszym przyswajaniu treści. Organizowanie czasu pracy dziecka z uwzględnieniem jego potrzeb, np. dając mu więcej czasu na wykonanie zadania. Praca w małych grupach umożliwia dziecku łatwiejsze uczestnictwo w zajęciach i rozwijanie kompetencji społecznych.
  • Integracja społeczna. Wyjaśnienie rówieśnikom, czym jest niedosłuch — w sposób dostosowany do ich wieku — aby promować akceptację i zrozumienie. Zachęcanie do wspólnej zabawy, organizowanie gier zespołowych, w których dziecko z niedosłuchem może uczestniczyć na równi z innymi.
  • Wsparcie specjalistyczne. Współpraca z logopedą i surdopedagogiem w celu rozwijania mowy i słuchu dziecka. Ćwiczenia wspierające rozwój percepcji słuchowej we współpracy z audiologiem.
  • Technologie wspierające. Regularna kontrola, czy urządzenia wspomagające słuch dziecka (aparaty słuchowe czy systemy FM) działają poprawnie. Korzystanie z programów i aplikacji wspomagających rozwój języka i słuchu.

Sposoby wsparcia dziecka z niedosłuchem w szkole

  • Dostosowanie środowiska edukacyjnego. Sala powinna być odpowiednio przygotowana, aby ograniczyć hałas, z zastosowaniem podobnych rozwiązań jak w przedszkolu. Dziecko powinno siedzieć w pierwszej ławce, w centralnym miejscu, skąd może dobrze widzieć nauczyciela i tablicę.
  • Komunikacja. Wykorzystanie tablic interaktywnych, prezentacji multimedialnych, diagramów, notatek pisemnych i materiałów graficznych. Nauczyciel powinien mówić jasno i wyraźnie, utrzymywać kontakt wzrokowy i upewniać się, że dziecko zrozumiało instrukcje. Notatki, plan lekcji czy polecenia powinny być dostępne w formie drukowanej lub elektronicznej.
  • Dostosowanie metod nauczania. Opracowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego (IPET), który uwzględnia specyficzne potrzeby dziecka z niedosłuchem. Dziecko może potrzebować więcej czasu na zrozumienie i wykonanie poleceń lub napisanie sprawdzianu. Praca w parach lub małych grupach ułatwia aktywne uczestnictwo i zwiększa poczucie bezpieczeństwa. Ograniczenie części słuchowej sprawdzianów na rzecz testów wizualnych lub pisemnych, a także możliwość odpowiadania ustnie w spokojnym środowisku.
  • Integracja społeczna. Rozmowy o różnorodności i potrzebach osób z niepełnosprawnościami, promowanie współpracy i tolerancji w grupie rówieśniczej. Zachęcanie do udziału w wydarzeniach, wycieczkach i projektach grupowych, z uwzględnieniem potrzeb dziecka.
  • Wsparcie specjalistyczne. Kontynuacja terapii mowy i słuchu oraz praca nad rozwojem językowym we współpracy z logopedą i surdopedagogiem. Psychologiczna pomoc w radzeniu sobie z emocjami, stresem, a także wzmacnianie samooceny dziecka. W starszych klasach wsparcie w wyborze ścieżki edukacyjnej i zawodowej dostosowanej do możliwości dziecka.
  • Technologie wspierające. Szkolenie nauczycieli w obsłudze sprzętu używanego przez ucznia z niedosłuchem (system FM, aparaty słuchowe) oraz upewnienie się, że sprzęt działa poprawnie podczas zajęć. Stosowanie aplikacji edukacyjnych i programów komputerowych wspierających rozwój językowy, takich jak programy multimedialne z napisami czy interaktywne lekcje.

Strategie wsparcia dziecka z niedosłuchem w przedszkolu i szkole opierają się na dostosowaniu środowiska, indywidualizacji metod nauczania, wspieraniu komunikacji i integracji społecznej. Ważna jest także współpraca nauczycieli, rodziców i specjalistów oraz wykorzystanie technologii wspomagających. Dzięki temu dziecko może w pełni korzystać z procesu edukacyjnego, rozwijać swoje zdolności i budować relacje z rówieśnikami.

Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET)

Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET) to dokument opracowywany dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym dla dziecka z niedosłuchem) na podstawie orzeczenia wydanego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. IPET jest planem działań dostosowanych do indywidualnych możliwości, trudności i potencjału ucznia, mającym na celu wspieranie jego rozwoju edukacyjnego, emocjonalnego i społecznego.

Celem IPET jest stworzenie środowiska edukacyjnego i terapeutycznego, które minimalizuje bariery wynikające z niepełnosprawności, wzmacnia mocne strony dziecka, wspiera rozwój jego zdolności i zapewnia wsparcie w trudnościach edukacyjnych i społecznych.

IPET zawiera charakterystykę ucznia, informacje o rodzaju i stopniu niedosłuchu, sposobie komunikacji (np. mowa, język migowy) oraz innych specyficznych potrzebach. Określa krótko- i długoterminowe cele rozwojowe dostosowane do możliwości dziecka. Planuje formy, metody i środki wsparcia — konkretne działania w zależności od indywidualnych potrzeb ucznia. Ustala zasady współpracy z rodzicami i specjalistami, a także harmonogram i sposób monitorowania efektów działań.

W przygotowaniu Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego bierze udział zespół specjalistów, który zazwyczaj składa się z nauczyciela prowadzącego, surdopedagoga, logopedy, psychologa szkolnego, pedagoga specjalnego oraz audiologa (jeśli jest dostępny). W tworzeniu IPET uczestniczą także rodzice dziecka, którzy dostarczają informacji o jego potrzebach i funkcjonowaniu w codziennym życiu. W przypadku starszych uczniów, w procesie może uczestniczyć również doradca zawodowy.

Planowanie kariery zawodowej

Dla starszych dzieci z niedosłuchem, które przechodzą do etapu kształcenia zawodowego, ważne jest planowanie przyszłej kariery zawodowej. Doradcy zawodowi mogą pomóc w wyborze odpowiednich kierunków kształcenia, dostosowanych do predyspozycji i możliwości dziecka. Warto zwrócić uwagę na dostępne technologie wspomagające pracę, które mogą ułatwić dziecku jej rozpoczęcie w przyszłości.

Podsumowanie

Dzieci z niedosłuchem w przedszkolu i szkole wymagają specjalistycznego wsparcia, które umożliwi im pełne uczestnictwo w procesie edukacyjnym i integracji społecznej. Kluczowe jest, aby system wsparcia obejmował nie tylko dostosowanie metod nauczania, ale także odpowiednie technologie wspomagające, jak aparaty słuchowe, systemy FM czy aplikacje edukacyjne. Współpraca nauczycieli, surdopedagogów, logopedów, psychologów oraz rodziców jest niezbędna, aby zbudować skuteczny Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET), który odpowiada na specyficzne potrzeby dziecka. Zrozumienie i akceptacja ze strony rówieśników, dostosowanie materiałów edukacyjnych oraz zapewnienie odpowiedniego wsparcia emocjonalnego to także ważne elementy procesu edukacji.

Zobacz podobne wpisy