Zaburzenia przetwarzania słuchowego (APD)

Marmed - Aparaty Słuchowe - Badanie Słuchu - Zaburzenia przetwarzania słuchowego (APD)

Zaburzenia przetwarzania słuchowego — APD (Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego — CAPD) nie są jednostką chorobową, ale zespołem objawów o różnorodnych przyczynach, dotyczących obszarów mózgu odpowiedzialnych za przetwarzanie informacji dźwiękowych.

Osoby z APD mają prawidłowy słuch fizyczny, ale ich mózg nie przetwarza dźwięków w sposób efektywny. Nie występują problemy z samym słyszeniem, jak w przypadku niedosłuchu przewodzeniowego czy odbiorczego, APD to dysfunkcje związane z analizą, rozpoznawaniem, interpretacją i integracją informacji słuchowych na poziomie mózgu. Sprawiają one, że codzienne sytuacje, takie jak rozmowy w grupie, słuchanie w hałasie czy przetwarzanie skomplikowanych poleceń słownych, stają się wyzwaniem.

APD najczęściej diagnozowane jest u dzieci w wieku szkolnym (od 2% do 7% populacji szkolnej), u dorosłych może wystąpić na skutek urazów, udarów, chorób neurologicznych lub jako efekt starzenia się mózgu.

Rodzaje zaburzeń przetwarzania słuchowego

W zależności od tego, które aspekty przetwarzania dźwięku w mózgu ulegają zakłóceniu, można wyróżnić:

  • Zaburzenia dyskryminacji dźwięków (dyskryminacji słuchowej). Pojawiają się trudności z wykrywaniem subtelnych różnic w przypadku podobnych dźwięków mowy np. „b” i „p” czy „k” i „g”.
  • Zaburzenia lateralizacji i lokalizacji dźwięków. Powodują trudności z określeniem, z której strony jest źródło dźwięku i z jakiej odległości dźwięk dochodzi.
  • Zaburzenia przetwarzania czasowego. Skutkują trudnościami z rozpoznawaniem szybkich zmian dźwięków, wzorców dźwiękowych i różnic w rytmie lub akcentowaniu.
  • Zaburzenia integracji binauralnej (przetwarzania dwuusznego). Mogą pojawić się trudności z wyodrębnieniem mowy z hałasu, zwłaszcza gdy dochodzi ona z różnych stron.
  • Zaburzenia pamięci słuchowej. Stwarzają problem z przechowywaniem i odtwarzaniem informacji słuchowych.
  • Zaburzenia dekodowania słuchowego. Doprowadzają do trudności z efektywnym przyswajaniem informacji dźwiękowych, powodują problemy z rozumieniem szybkiej mowy i skomplikowanych zdań.
  • Zaburzenia przetwarzania słuchowego na wyższym poziomie. Osoby z tym typem APD mają trudności z rozumieniem metafor, interpretowaniem kontekstu, problem z wyciąganiem wniosków z usłyszanych informacji, a także kłopot z integrowaniem doznań słuchowych z doznaniami innych zmysłów (np. wzroku).
  • Zaburzenia uwagi słuchowej. Występują problemy z utrzymaniem koncentracji na dźwiękach np. z selektywnym słuchaniem jednej osoby w grupie czy ignorowaniem nieistotnych odgłosów.
  • Zaburzenia zamykania słuchowego. Stwarzają problemy z wypełnianiem braków w sygnałach słuchowych np. trudności z rekonstrukcją pełnego słowa gdy usłyszeliśmy je niekompletne. 

U jednej osoby mogą występować kombinacje różnych rodzajów APD, a objawy mogą się różnić w zależności od nasilenia dysfunkcji.

Typy zaburzeń przetwarzania słuchowego

Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego można podzielić na trzy kategorie ze względu na ich etiologię, czyli przyczynę ich powstania:

  • APD o podłożu rozwojowym. Zazwyczaj pojawia się we wczesnym dzieciństwie i jest związane z zaburzeniami rozwoju ośrodkowego układu nerwowego, zwłaszcza struktur mózgowych odpowiedzialnych za przetwarzanie słuchowe. W niektórych przypadkach objawy mogą występować aż do wieku dorosłego.
  • APD o podłożu nabytym. Może się rozwinąć na skutek uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego, do którego doszło po okresie normalnego rozwoju tych struktur.
  • APD o podłożu wtórnym. Pojawia się jako konsekwencja innych schorzeń, urazów lub czynników zewnętrznych, które wpłynęły na funkcjonowanie centralnych dróg słuchowych.

Warto podkreślić, że APD może współistnieć z innymi zaburzeniami lub stanami zdrowotnymi, co utrudnia diagnostykę i terapię. APD o podłożu rozwojowym często towarzyszą  np. inne zaburzenia uczenia się, zaś APD o podłożu nabytym może być skutkiem poważnych urazów lub chorób neurologicznych, takich jak udar.

Przyczyny zaburzeń przetwarzania słuchowego

Choć dokładne mechanizmy APD nie są w pełni poznane, istnieje kilka potencjalnych przyczyn, które mogą powodować rozwój tych problemów: 

  • Wcześniejsze infekcje ucha środkowego. Przewlekłe lub nawracające infekcje ucha, takie jak wysiękowe zapalenie ucha środkowego, mogą negatywnie wpływać na rozwój centralnych mechanizmów słuchowych powodując wystąpienie APD.
  • Niedotlenienie okołoporodowe. Problemy związane z niedotlenieniem w okresie prenatalnym, podczas porodu lub tuż po nim, mogą prowadzić do uszkodzeń mózgu, w tym obszarów odpowiedzialnych za przetwarzanie słuchowe.
  • Urazy głowy. Ich skutkiem może być uszkodzenie obszarów mózgu odpowiedzialnych za przetwarzanie słuchowe.
  • Zaburzenia neurorozwojowe.  Dzieci z ADHD, dysleksją czy autyzmem są bardziej narażone na problemy z przetwarzaniem słuchowym.
  • Dziedziczność i genetyka. Osoby, które mają w rodzinie przypadki zaburzeń językowych, trudności w nauce lub innych problemów ze słuchem, mogą być bardziej podatne na rozwój APD.
  • Niska masa urodzeniowa i wcześniactwo. Są to czynniki ryzyka wystąpienia problemów neurologicznych, w tym APD.
  • Czynniki środowiskowe. Narażenie na hałas, ekspozycja na szkodliwe substancje i toksyny, zwłaszcza w okresie rozwoju dziecka (także w okresie prenatalnym), mogą przyczynić się do rozwoju APD.
  • Choroby i wiek. U dorosłych, APD może być wynikiem zmian w mózgu związanych z wiekiem lub z różnymi schorzeniami takimi jak stwardnienie rozsiane, udary mózgu czy choroby neurodegeneracyjne (np. choroba Alzheimera).

Objawy zaburzeń przetwarzania słuchowego

Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego (APD) diagnozuje się najczęściej u dzieci w wieku szkolnym. Objawy dotyczą trudności z rozumieniem, przetwarzaniem i interpretacją dźwięków, mimo że słuch fizyczny jest prawidłowy. Charakterystyczne symptomy:

  • trudności ze zrozumieniem mowy, zwłaszcza w hałasie,
  • częste prośby o powtórzenie wypowiedzi.
  • trudności z rozróżnianiem podobnych dźwięków,
  • opóźnienia w rozwoju mowy i języka,
  • trudności z przetwarzaniem i zapamiętywaniem sekwencji słów, cyfr lub poleceń słownych, zwłaszcza tych bardziej złożonych,
  • problemy z koncentracją i uwagą słuchową,
  • kłopoty z nauką czytania i pisania,
  • problemy z pamięcią słuchową,
  • zmęczenie po aktywności słuchowej,
  • nadmierna wrażliwość na dźwięki, które dla innych są neutralne lub niezauważalne,
  • unikanie rozmów, zajęć grupowych, wycofywanie się z interakcji społecznych.

Problemy z efektywnym przetwarzaniem dźwięków w mózgu wpływają na zdolność do rozumienia mowy, nauki oraz komunikacji. Objawy te mogą być mylone z innymi zaburzeniami, dlatego kluczowa jest wczesna diagnoza i odpowiednie wsparcie terapeutyczne.

Diagnostyka zaburzeń przetwarzania słuchowego

Diagnostyka APD (Centralnych Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego) obejmuje szereg testów i badań, które mają na celu ocenę, jak mózg przetwarza dźwięki. Diagnoza jest przeprowadzana przez audiologa i może obejmować:

  • wywiad z rodzicami i nauczycielami; 
  • testy audiologiczne – także standardowe badania słuchu, aby wykluczyć problemy ze słuchem fizycznym; 
  • specjalistyczne testy przetwarzania słuchowego – oceniają zdolność rozumienia mowy w hałasie, rozróżnianie dźwięków, pamięć słuchową i umiejętność lokalizacji dźwięków; 
  • ocenę funkcji poznawczych – testy sprawdzające uwagę, czy pamięć – aby wykluczyć inne zaburzenia. 

Diagnoza opiera się na wynikach tych badań i analizie objawów.

Leczenie zaburzeń przetwarzania słuchowego

Leczenie APD koncentruje się na poprawie umiejętności przetwarzania słuchowego i wsparciu osób z tym zaburzeniem w codziennym funkcjonowaniu. Terapia obejmuje różnorodne metody, które pomagają poprawić zdolności przetwarzania słuchowego. Najważniejsze elementy terapii to:

  • Trening słuchowy – specjalne ćwiczenia poprawiające rozróżnianie dźwięków, rozumienie mowy w hałasie i inne zdolności słuchowe.
  • Trening uwagi,  koncentracji i pamięci.
  • Terapia logopedyczna.
  • Techniki kompensacyjne – nauka strategii pomagających radzić sobie z trudnościami, takich np. jak korzystanie z wizualnych wskazówek.
  • Ulepszanie środowiska słuchowego – stosowanie urządzeń wspomagających słyszenie (np. systemy FM) oraz minimalizowanie hałasu w otoczeniu.
  • Wsparcie edukacyjne – indywidualne podejście w szkole, dostosowanie materiałów edukacyjnych i dodatkowa pomoc dydaktyczna.
  • Wsparcie emocjonalne. Pomoc w radzeniu sobie z frustracją i stresem związanym z trudnościami w komunikacji i nauce.

Leczenie APD jest złożonym procesem, który wymaga indywidualnego podejścia i współpracy z różnymi specjalistami, rodziną i nauczycielami. Kluczowe jest dostosowanie działań do specyficznych potrzeb pacjenta i zapewnienie wsparcia w różnych obszarach życia, takich jak edukacja, komunikacja i umiejętności społeczne. Regularne monitorowanie postępów i modyfikowanie planu leczenia w miarę potrzeb są istotnymi elementami skutecznej terapii.

Zapobieganie zaburzeniom przetwarzania słuchowego

Nie zawsze można uniknąć wszystkich potencjalnych przyczyn APD, ale można podjąć pewne kroki, które mogą zmniejszyć ryzyko oraz korzystnie wpłyną na zdrowie słuchu i całego organizmu:

  • Unikanie głośnych hałasów. W przypadku ekspozycji na głośne dźwięki warto używać ochronników słuchu.
  • Regularne badania słuchu. Regularne kontrolowanie słuchu może pomóc we wczesnym wykryciu problemów.
  • Skuteczne leczenie zapaleń ucha i innych problemów związanych ze słuchem.
  • Monitorowanie rozwoju językowego i słuchowego u dzieci oraz szybka reakcja na jakiekolwiek opóźnienia.
  • Regularna stymulacja językowa. W tym czytanie dzieciom, rozmowy i zabawy językowe, mogą wspierać prawidłowy rozwój umiejętności słuchowych i językowych.
  • Wczesne wprowadzenie dzieci do środowiska edukacyjnego (np. przedszkola), które wspiera rozwój językowy i komunikacyjny, może pomóc w zapobieganiu problemom w przetwarzaniu słuchowym.
  • Utrzymanie zdrowego stylu życia, prawidłowe odżywianie, unikanie substancji szkodliwych oraz aktywność fizyczna na świeżym powietrzu.
  • Wspieranie rozwoju mózgu u dzieci poprzez stymulację sensoryczną i intelektualną.

Takie działania mogą zmniejszyć ryzyko wystąpienia APD oraz poprawić jakość życia osób z tym zaburzeniem.